Sabtu, 15 Januari 2011

Hubungan Akrab

Sudah menjadi kebiasaan bila malam minggu macam ari ni jiran aku yg sebelah belakan rumah ni berkaraoke pada waktu malam... adooiiiiyaaa.. memokak aje kerja dia tak boleh nak hormat jiran tertanga ke?? Kalau ikutkan hati aku lame dah aku pergi kat rumah dia tu dan join same hahahaha.
Masa aku nak pergi membeli makanan takdi aku lalu kat masjid ada ceramah tentang apa entah. Bila aku dengar satu ayat yg ustaz tu cakap terus aku tersenyum sendiri hehehe. Korang nak tahu tak ape yg ustaz tu cakap?? lebih kurang bergini ayat tu 
"Ada orang yg mengangap sepupu seperti adik beradik sendiri"
Haaaa lebih kurang macam tu lah apa yg ustaz tu cakap, memang betul apa yg dia cakap tu. Aku sendiri pun mengangap yg sepupu aku tu adik beradik kandung bukan sepupu. Bukan semua orang yg berangap bergini terletak pada orang tu jugak, tapi memang bagus kalau korang buat macam tu baru keluarga korang lebih mesra rakyat huhuhuhu. Ada jugak sebelingan kawan2 aku atau sahabat aku yg aku sudah mengangap seperti adik beradik sendiri atau keluarga aku sendiri.
Kat sini aku nak pesan lah pada korang yg ada keluarga atau kawan2 yg berniaga tu tak kiralah diaorang niaga apa sekali pun jangan lah korang ambik free je. Bayar lah walaupun diaorg tu tak mintak bayaran tapi korang bayar lah sebab itu kan tempat atau cara diaorang mencari rezeki. Contoh bila ada keluarga korang atau sahabat korang yg berniaga makanan jangan lah korang makan free je boleh bankrap orang tu hehehe kalau dia betul2 tak nak korang bayar makanan tu korang bayar lah minuman hehehe. Takpun korang bayar lah separuh dari harga barang yg diaorang jual tu,
Mungkin sebab diaorang malu nak mintak kat korang tapi bayar lah, kalau diaorang mintak nanti korang pulak cakap kedekut ke apa2 tah lagi.... cuba korang fikir itu periuk nasi dia tempat dia mencari rezeki jadi korang bantulah dia. Jangan korang fikir sebab diaorang tu keluarga atau sahabat korang jadi korang boleh buat apa yg korang suka dengan mengambil barang secara percuma je. Fikirlah bertapa susahnya diaorang nak mencari sesuap nasi dan korang bersenang lenang je nak mengambil kesempatan.
Mari kita bermesraan sesama keluarga hehe sampai kat sini dulu coretan aku kali ni, mungkin ada yg terasa apa yg aku tulis ni jadi jangan marah sebab menda ni memang terjadi hehe wasalam...


P/S= Jangan mengambil atau memakan harta anak yatim...


MEMO= Apa yg aku tulis tiada kaitan atau kena mengena dengan yg masih hidup atau yg sihat, sakit, demam dan pura2 mati atau yg betul2 dah mati dan korang yg tengan baca ni kecuali korang tu sepupu aku, apa yg dicoretkan adalah tentang sepupu aku dan sedikit kisah bukan sepupu korang. Hanya pasal sepupu bukan orang lain sekian.....
Stumble
Delicious
Technorati
Twitter
Digg
Facebook
Yahoo
Feed

Tiada ulasan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

shashinki

ShaShinKi.com - Malaysia's Online Camera Shop!