Selasa, 8 Disember 2009

BENGKEL OH BENGKEL (workshop)


Negara kita ini sudah banyak kenderaan yg berada di jalan raya, kereta, lori, motosikal dan bermacam-macam lagilah moto (kecuali moto bot, yg ini kat sungai dan laut je hehehe). bermacam-macam ragam pemandu yg kita boleh lihat, ada yg kurang ajar ada jugak yg tak reti nak ajar..
aku tahu kebanyakan anda mempunyai kenderaan masing-masing kan.... tak kira lah yg mewah atau murah yg penting boleh bergerak dengan lancarnya.
dan bagai manakah cara permanduan anda? adakah membahayakan nyawa sendiri atau nyawa orang lain?
kenderaan kita ini ada masa akan mengalami kerosakan dalaman atau luaran kerana kemalangan atau kerosakan enjin... jadi apabila ini berlaku anda pasti akan menghantar kenderaan anda di bengkel yg berdekatan dengan anda kan....
disini aku nak memberi tips-tips yg berguna untuk anda supaya tidak terasa tertipu oleh tokey bengkel.....
(ah choy, ah chai, ah sheeng, ah waa, hisyam dan byk lg... aku mintak maaf laaa, aku wat ni pun untuk mengikut seruan KPDN... pilihan penguna=) aku tau yg korang mesti hangin punya... wa mintak soli berlori=lori laa)

ni tips bila ingin membaik pulih enjin kenderaan anda... layan sedas..:
1= pastikan kereta anda rosak bukan kerana kehabisan minyak
2= lebih elok pergi bengkel yg mana tokeynya cina (ini nanti aku terangkan kenapa)
3= beli barang-barang yg rosak itu sendiri (yg ni pun nanti aku tarangkan jugak)
4= tanya pada makenik itu apa yg menyebabkan kerosakan supaya anda tak terpaksa membayar utk barang yg tak rosak (tektik meniaga)
5= anda buat-buat yg anda tahu segala kerosakan yg di alami walaupun anda sendiri tak boleh nak membezakan mana 1 tayar mana 1 enjin
6= lebih elok anda pergi bengkel kawan anda.... kalau anda mempunyai kawan yg mengusahankan workshop... ini lebih selamat
7= lihat apa yg mekanik lakukan pada kereta anda jangan sesekali meninggal kereta anda bergitu sahaja
8= jangan cuba mengejas anak dara tokey bengkel walaupun cun leleh beb.... anda akan di kenakan cas tambahan hahahaha padan muka!
9= selepas siap di baiki anda di galakan test dulu kereta anda, jauh sikit bergerak jangan setakat meronda depan bengkel je...
10= selepas berpuas hati dan tawar menawar harga... baru anda bayar ok..

ok ni tips untuk kereta yg perlu di ketuk bodynya;
1= sekiranya ada bahagian yg tidak boleh di ketuk lagi (terlalu teruk), anda pergi lah beli bahagian tersebut di kedai potong.... murah sikit
2= jangan hantar kereta anda terus pada kedai cat untuk menguruskan segalanya.... memang kdai cat pun boleh membuat kerja ketuk ni tapi anda akan di cas lebih mahal.... biar banyak kerja yg penting save bajet
3= 80% kesan calar pada kereta anda adalah hanya cat bukan calar betul pun, ambik folish (polyish) bukan abg polis yg duk kat balai tu ok..... folish ni kena yg jenis cecair ok.. sental pada bahagian yg nampak bercalar tu..... sental kuat-kuat sikit
4= ada satu jenis cat yg boleh di buat tampalan pada bahagian kereta yg betul-betul tercalar, ada di jual di kedai eksesori... jangan hantar cat kat kedai..... leh save bajet ni


wokey, meh aku terangkan kenapa aku kata jangan hantar pada bengkel yg tokeynya orang melayu....
menurut kajian aku bengkel ini mengenakan cas bayaran yg lebih mahal dari bengkel yg tokeynya cina dan lebih baik anda membeli sendiri barang-barang yg perlu di tukarkan pada kereta anda ini kerana anda boleh minta harga murah pada kedai sperpat.... dan anda hanya perlu bayar upah pasang sahaja pada bengkel..... save banyak tuuu

KHAS utk adik aku Zura cute dan Seri yg tak berapa nk cute tu hahahahaha, jangan marah nanti kena jual....=)

lepas ni kompom aku akan diban oleh tokey2 bengkel....... poster wanted aku akan terpanpang di dinding2 bengkel seluruh malaysia......Haram pelik dik aku muuhahahahahaha
Stumble
Delicious
Technorati
Twitter
Digg
Facebook
Yahoo
Feed

Tiada ulasan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

shashinki

ShaShinKi.com - Malaysia's Online Camera Shop!