Jumaat, 26 Ogos 2011

7 Sifat Setan Yang Patut Di Tiru

Setan dan manusia memang pada dasarnya 2 makhluk yang berbeza dan saling bermusuhan. Manusia pada umumnya pasti benci kepada setan kerana sifat jahatnya. Namun, di sifat-sifat jahat ini ternyata ada beberapa sifat setan yang patut di tiru.

Mari kita lihat beberapa sifat setan yang boleh kita tiru.

1. Pantang menyerah
Setan tidak akan pernah menyerah selama keinginannya untuk menggoda manusia belum tercapai. Sedangkan manusia banyak yang mudah menyerah dan malah sering mengeluh dalam menggapai sesuatu ataupun dalam menghadapi ujian dari Tuhan.

2. Kreatif
Setan akan mencari cara apapun dan bagaimanapun untuk menggoda manusia agar tujuannya tercapai, selalu kreatif dan penuh idea. Sedangkan manusia ingin mudah sahaja, banyak yang malas. Kebanyakan dari manusia selalu ingin mendapatkan sesuatu dengan cara yang mudah, padahal cara mudah tersebut boleh merugikan orang lain. Yang Haram dianggap menjadi hal yang Halal

3. Konsisten
Setan dari mulai diciptakan tetap konsisten pada pekerjaannya, tak pernah mengeluh dan berputus asa. Sedangkan manusia banyak yang mengeluhkan pekerjaannya, padahal banyak manusia lain yang masih menganggur dan memerlukan pekerjaan.

4. Bersatu
Sesama setan tidak pernah saling menyakiti, bahkan selalu bekerjasama untuk menggoda manusia. Sedangkan manusia, tidak peduli terhadap sesama sendiri, malah saling bermusuhan, membunuh dan menyakiti.

5. Bijak
Setan itu paling pandai otaknya dalam mencari cara agar manusia tergoda. Sedangkan manusia banyak yang tidak kreatif, bahkan banyak yang jadi peniru dan tidak mahu menciptakan idea-idea baru.

6. Ikhlas
Setan itu bekerja 24 Jam tanpa mengharapkan imbuhan apapun. Sedangkan manusia, jika tidak dibayar maka tidak akan dilakukan. Harusnya kita saling membantu kepada sesama umat manusia.

7. Suka berteman
Setan adalah mahluk yang selalu ingin berteman, berteman agar banyak temannya di neraka kelak. Sedangkan manusia banyak yang lebih memilih mementingkan diri sendiri dan ego. Manusia dalam melakukan sesuatu cenderung ingin menonjolkan kemampuannya sendiri berbanding bekerja sama dengan orang lain.

Sifat jahat setan memang hendaknya jangan ditiru! Tapi tidaklah berdosa jika kita mencontohi sifat-sifat baiknya yang berguna bagi kebaikan diri kita 


P/S= Memang sengaja aku eja syaitan macam tu sebab banyak tulisan SETAN ni kat malaysia... cuba korang buka mata...hehe
Stumble
Delicious
Technorati
Twitter
Digg
Facebook
Yahoo
Feed

Tiada ulasan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

shashinki

ShaShinKi.com - Malaysia's Online Camera Shop!