Khamis, 29 Julai 2010

CINTA TAK KENAL SIAPA

Sekadar renungan, mungkin juga boleh dijadikan panduan.


> > Mungkin Betul Orang Kata Cinta Itu Buta tapi yang nyata Cinta  Tak
Kenal
> > Siapa!!!  Bacalah kisha cinta yg trajis ini tapi jgn sampai nangis
sudah
> > le!!
> >
> > KUTEMUI gadis Yahudi itu secara kebetulan.Ketika dia masih
tercangak-cangak
> > di hadapan Old College di New Promenade,aku
> > lantas menghulurkan bantuan.Barangkali dia tersilap informasi
sehingga
> > tersasar haluan di pekan Aberystwyth itu.
> > 'Mahu ke mana?' sapaku ketika kami bertiga dari North Beach petang
minggu
> > dalam musim bunga.
> > 'University of Wales!' jawabnya sambil menyebak rambut perang yang
melitupi
> > wajah pucat.Bebola matanya biru nipis galak memandang kami yang
sawo
> > matang.Kehairanan mungkin.
> > 'Baru tiba?!'
> > 'Emm...!!'
> > 'Dari mana?'
> > 'Tel Aviv!'
> > Jawapan itu menjadikan kami bertiga berpandangan.Namun,kami
cepat-cepat
> > berlakon selamba.Seperti tidak ada apa-apa.Walaupun
> > sebenarnya di antara aku,HaiQal dan Ridwan dengan gadis itu seperti
langit
> > dengan bumi.Perbezaan kami bukan dari warna kulit,akan tetapi lebih
jauh
> > daripada itu.Dia Yahudi barangkali.Bagaimana harus aku
melunasi
kerak
> > kebencian terhadap satu bangsa yang jijik sejarahnya itu.
> >  'Saya tersesat! Barangkali saudara boleh membantu!' ada nada
merayu
> > simpati dalam ungkapannya.Dia orang baru yang bakal menjadi warga
> > Aberystwyth untuk beberapa waktu,mungkin empat tahun. Aku hanya
bersetuju
> > walau dalam hati ada rasa
> > kejengkelan.Dia Yahudi,musuh sejak lama.Kami tidak punya
hubungan
> > apa-apa. Terlalu jauh beza bangsa,budaya,apatah lagi
agama.Permusuhan
ini
> > termaktub dalam kitab-kitab utama.Dan hingga ke hari ini api itu
masih
&g! t; > marak seperti bumi Palestin yang  terbakar.
> > Aku melaksanakan tugas kemanusiaan,tanpa mahu berlama-lama
mengiringi
> > sekujur tubuh yang membawa jiwa permusuhan.Selesai saja
masalahnya,aku
> > segera beredar,sambil membuang segala ingatan tentangnya.Minta
dijauhkan
> > daripada bertemu lagi.Keturunannya tidak ada hubungan apa-apa
dengan
> > keturunanku,apatah lagi agamaku. Negaranya tidak ada hubungan
diplomatik
> > dengan negaraku.
> > Tidak kuduga,dia tinggal sekolej denganku.Ah,kebetulan.Waktu makan
malam
> > hari berikutnya,aku disapa dari belakang.Malah dia mendesak aku
untuk
duduk
> > semeja. Barangkali mahu mencari perlindungan daripada terjahan mata
galak
> > senior.Aku yang sudah dua tahun di sini mungkin selamat untuk
didampingi.
> > 'Saya Abigail Netanya,' tangan putihnya pantas dihulur. Aku
teragak-agak
> > menerima salam perkenalan itu.Aku berasa diperhatikan
> > oleh seribu mata,terutama mata dari rakan-rakan senegara. Malah
semua
mata
> > di tanahair seakan-akan menjegil ! tunak ke arahku. Kedinginan
musim
bunga
> > di Aberystwyth tiba-tiba saja berubah pijar.
> > 'Saya Shahril!' aku menyambut salam perkenalan itu.
> > Tidak manis tidak menerima salam orang lain.Kemanusiaan melebihi
garisan
> > budaya dan agama.Dan malam itu aku duduk dan makan semeja dengan
seorang
> > gadis Yahudi.Aku lebih banyak diam daripada bercakap.Jiwaku
masih
> > belum dapat menerima bahawa aku akan duduk di depan seorang yang
berjiwa
> > permusuhan.
> > Sekali lagi aku bertekad untuk berbuat sesuatu.Aku tidak mahu
bertemu
lagi
> > dengan gadis bermata biru itu.Sepanjang malam aku terbayang
kerakusan
> > serangan di Ramallah.Aku terbayang ledakan-ledakan maut yang
mewarnai
bumi
> > Nablus dan Jenin.Sepanjang malam itu terbayang wajah Yasser Arafat
yang
> > terketar-ketar bibirnya diasak peluru kereta kebal sehingga
meruntuhkan
> > pertahanan terakhir.Yang tinggal hanya kamar sempit,terlalu sempit
bagi
> > seorang yang bergelar pemimpin negara.
> > Esoknya,dia datang lagi.Dan kami duduk semeja lagi.Sehingga suatu
petang
> > dia memintaku menghantarnya ke Queen's Avenue.Aku tidak dapat
> > menolak.Petang itu kubawa dia melalui Portland Street,Bath Street
sehingga
> > ke Queen's Avenue.Aku mula merasakan sesuatu.
> > 'Abigail...!
> > 'Panggil aku Girl...!'
> > 'Tidak perlu aku..'
> > 'Itu nama manjaku.Hanya ibu yang memanggilku dengan nama itu,'
> > 'Maksudku...'
> > Hilang Kata-kata itu hilang tanpa sempat aku meluahkannnya.Aku
tidak
mahu
> > berterusan berkawan dengan seorang yang berjiwa permusuhan.
Sebenarnya
aku
> > sedang bermusuh dengannya.Aku tahu ya! ng dia cukup mengerti
tentang
> > itu.Lebih-lebih lagi apabila aku memberitahu bahawa aku beragama
> > Islam,datang dari sebuah negara Islam di Asia Tenggara.
> > 'Aku sayang kamu shah...!'
> > 'Ti..dak! Tidak mungkin...!'
> > 'Cinta tidak mengira agama Shah...!'
> > 'Tetapi,kita tidak boleh meneruskannya...'
> > 'Siapa kata tidak?!'
> > 'Semuanya akan berkata tidak! Kita tidak boleh begini...!'
> > Dalam tidak mahu itu,aku semakin terbabas ke dalam medan musuh. Dia
> > sebenarnya musuh yang tidak seganas bangsanya meragut nyawa rakyat
> > Palestin.Tetapi dia tetap berlabel musuh.Aku semakin terpengaruh
dengan
> > musuh itu.Aku amat takut suatu hari nanti dia akan menjadi musuh
dalam
> > selimutku sendiri. Aku perlu bertindak pantas.Aku berpindah dari
Student
> > Village di Pentre
> > Jane Morangan ke Seafront Residences Brynderw berhadapan dengan
Cardigan
> > Bay.Biarpun kucekalkan hati,aku sebenarnya mula berasa kehilangan
> > seketika.Sehingga suatu hari pintu kamarku diketuk.
> > 'Kau lari daripada aku shah?'
> > 'Tidak! Tidak Girl.Cuma aku...'
> > 'Kau membenci aku! Hanya kerana aku Yahudi,'
> > 'Susah... susah untuk kuterangkan kepadamu,'
> > 'shah,aku kebetulan dilahirkan dalam keluarga Yahudi.Tetapi aku
manusia
> > biasa seperti kamu,seperti HaiQal dan Ridwan.Di Tel Aviv aku
menyertai
> > pertubuhan anti keganasan.Kau tidak boleh membuat generalisasi
terhadap
> > aku!'
> > 'Kita hanya layak berkawan saja.Itupun atas dasar
kebetulan,Girl.Tidak
> > lebih daripada itu.Ada sempadan besar yang merentang di
> > antara kita,'
> > 'Aku mahu berhijrah ke seberang sempadan itu!'
> > Aku bungkam dengan penyataan yang keluar dari bibir merah gadis
berambut
> > perang itu.Aku bunt! u,tetapi aku tidak harus kalah dalam permainan
perasaan
> > ini.Aku tidak harus menyerah. Langkah terbaik hanya kunantikan saat
kami
> > berpisah.Aku akan
> > menyelesaikan pengajian sarjana dalam bidang kejuruteraan.Selepas
itu
akan
> > pulang ke tanah air.Barangkali ini saja cara yang dapat membebaskan
musuh
> > yang kudampingi semakin hampir ini.Semakin hampir sehingga tidak
dapat
> > kubohongi hati dan perasaanku.
> > Akhirnya,saat yang kunantikan tiba juga.Setelah dua tahun aku
berdepan
> > dengan musuh keturunan dan agama,aku menunggu saat untuk
berangkat.Biarkan
> > dia di tanah Aberyswyth itu.Dia sudah lama di sini dan punya ramai
> > kenalan.Tidak lama lagi dia juga akan menamatkan pengajian
komputernya.Dia
> > akan balik ke Tel Aviv.Dia akan membantu membunuh umat Islam di
bumi
> > Palestin.Itulah yang ada dalam fikiranku.
> > Dia Yahudi.Yahudi tetap Yahudi.Aku tidak mahu bersubahat
lagi
dalam
> > perkara ini.cukuplah.Aku hanya menantikan saat untuk
> > pulang. Dia tetap musuhku biarpun sebenarnya sebagai manusia aku
semakin
> > sayang kepadanya.
> > 'shah,boleh kukatakan sesuatu kepadamu...'
> > 'Katakan Girl.Yang pasti aku mahu pulang ke tanah airku!'
> > 'Aku mahu ikut kau pulang ke Malaysia!'
> > Darahku seperti berhenti mengalir sejenak.Kerongkongku seperti
disumbat
> > kain yang basah oleh darah rakyat Palestin.Kita tidak ada hubungan
> > apa-apa.Tiada hubungan diplomatik.Tiada hubungan agama.Aku ingat
ketika
> > pasukan kriket negerinya datang ke Malaysia, keadaannya amat
kecoh.Ramai
> > yang berdemonstrasi menentang kedatangan itu.Mustahil aku akan
membawa
> > balik seorang gadis Yahudi.
> > 'Itu sesuatu yang sangat mustahil,Girl,'
> > 'Aku sudah buat keputusan...!'
> > 'Itu keputusan! kamu, bukan aku!'
> > 'Aku telah ke musalla kampus minggu lepas,'
> > 'Buat apa?'
> > Soalan itu tidak terjawab.Aku masih diserang kegugupan yang
serius.Dalam
> > hati ini,aku tidak dapat menafikan bahawa jiwa lelakiku
> > telah mula memuja  wajah lembutnya,rambut perang keemasannya,mata
birunya
> > dan semua yang ada pada dirinya.Akan tetapi aku masih mampu
bertahan.Ini
> > soal besar,membabitkan negara,lebih-lebih lagi agamaku yang suci.
Musim
> > bunga di Pekan Penglais itu bakal menjadi yang terakhir
buatku.Beberapa
> > musim yang lalu,aku sering bersama Girl berjalan dari kampus
University
of
> > Wales ke pusat bandar.Tidak jauh,hanya  lima belas minit dalam
keadaan
> > biasa.Tetapi aku dan Girl akan mengambil masa yang lebih.
Terutamanya
> > apabila Aberystwyth disirami hujan kerana kedudukannya yang hampir
dengan
> > pantai barat,berdepan pula denga!
> > Cardigan Bay.Kami berjalan melalui Old College yang menempatkan
Jabatan
> > Bahasa dan Kesusasteraan dan Jabatan Pendidikan.
> > Sering juga aku dan Girl menghabiskan cuti hujung minggu di North
> > Beach,mengambil angin segar di sepanjang Marine Terrace
> > sehingga ke Victoria Terrace di hujung sebelah utara.Atau kami
berpeleseran
> > di stesen bas di Alexandra Road.Semuanya menjadikan aku dan Girl
seperti
> > sepasang kekasih.Tetapi dia tetap musuh kepadaku.Aku tidak harus
percaya
> > dengan mudah segala kata manisnya.
> > 'Aku serius shah...!'
> > 'Maksud kamu Girl?'
> > 'Aku mahu terus berada di sampingmu...'
> > 'Hanya untuk itu?'
> > 'Tidak shah! Aku sudah lama mahu melakukannya di negeriku.Tetapi
keadaan
> > tidak mengizinkan!'
> > 'Sukar untuk kupercaya,Girl!'
> > 'Terpulang! Tapi aku akan buktikan kepadamu shah,'
> > ! Mata birunya kulihat basah.Tangisan itu masih meragukan hatiku.
Benarkan
> > dia ikhlas dengan semua yang diperkatakan.Atau dia sengaja mahu
memerangkap
> > aku,sementelah kami sememangnya musuh yang panjang
sejarahnya.Adakah
aku
> > akan tewas dengan air mata itu.
> > Aku pulang penghujung musim bunga setelah selesai majlis
konvokesyen
> > sarjanaku.Hingga ke saat perpisahan kami di Heathrow, Girl masih
merayu
> > aku dengan permintaan yang sama.Akan tetapi aku terpaksa
bertegas,walaupun
> > pernah sekali kulihat dia bertelekung,seperti baru selesai solat
ketika
aku
> > ke kediamannya.Bagiku musuh boleh berbuat apa saja untuk
memerangkap
lawan.
> >
> > Ketika aku mula bertugas di ibu kota,aku mula mendapat surat
elektronik
> > daripada Girl.Dalam e-melnya,dia masih merayu agar aku berbuat
> > sesuatu.Katanya dia akan menjadi seorang muslimah sejati sekiranya
aku
> memberikan kata putus.Katanya kalau boleh dia tidak mahu
pulang ke
Tel
> > Aviv.Katanya dia sudah terlalu jijik melihat kekejaman manusia.Dan
aku
> > masih tidak percaya. Dua tahun selepas aku pulang,Girl menamatkan
> > pengajiannya.Kami terus berhubung melalui siber.Dan malam itu
apabila
aku
> > membuka  kotak e-mel,aku  terperanjat dengan isi kandungannya.
> > 'Shah,aku merayu untuk sekian kalinya kepadamu.Namun aku sedar kau
seorang
> > yang sangat kuat pendirian dan kukuh pegangan agama. Aku hormat
> > pendirianmu.Aku sudah mengubah pendirianku untuk tidak pulang ke
tanah
> > air.Aku tidak menyalahkanmu.Kini aku sebenarnya sudah berada di
tanah
> > tumpah darahku sendiri.Maafkan aku shah. Halalkan segala kenangan
kita
di
> > tanah Aberystwyth.Seperti yang kujanjikan padamu,aku sudah
berhijrah
dan
> > akan terus berhijrah.'
> > 'Untuk e-mel terakhir ini,a! ku nyatakan sekali lagi dan terakhir
bahawa aku
> > benar-benar mencintaimu.Selamat tinggal shah.Akan kubawa CINTA
suciku
> > hingga mati.'
> > Dariku,
> > Habibah Firdaus Abdullah @ Girl
> >
> >
> > Malam itu aku terkedu separuh mati menonton berita lewat Cable News
> > Network.Seorang gadis yang bernama Abigail Netanya
> > meletupkan dirinya dalam sebuah disko dan membunuh tidak kurang
daripada
> > dua puluh remaja rakyat Israel yang sedang bersuka ria.Dialah
Abigail
yang
> > kukenali.Abigail yang benar-benar telah berhijrah. Malam itu juga
aku
> > berzikir panjang,bertahlil seorang
> > diri untuk roh seorang yang pernah hadir dalam hidupku.Semoga
rohnya
> > diterima dalam kelompok mereka yang syahid.
> >
> > Walla Hua'lam Bisawab....
Stumble
Delicious
Technorati
Twitter
Digg
Facebook
Yahoo
Feed

Tiada ulasan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

shashinki

ShaShinKi.com - Malaysia's Online Camera Shop!