Sabtu, 3 Julai 2010

JANGAN BONGKAK

Seorang Executive muda yang berjaya sedang memandu disebuah perkampungan
di pinggir Bandar. Ia memandu  agak laju dengan sebuah kereta WAJA yang
berprestasi tinggi yang baru sahaja dibelinya. Sambil ia memandu perlahan-lahan
ia sedang memerhatikan seorang anakkecil dicelah-celah kereta yang diletakkan
ditepi jalan , ia memperlahankan keretanya untuk melihat  sesuatu yang difikirkannya. 
Seelok-elok sahaja kereta Waja tersebut melintasi  kawasan tersebut ; anak kecil tidak
kelihatan tetapi  seketul batu dilontarkan tepat mengena pintu disebelah kanan kereta
Waja tersebut.  Apalagi Executive muda tersebut menekan brek sekuat  hatinya dan berundur
ke tempat dimana Anak kecil tadi  berdiri. Dengan marahnya dia keluar dari kereta terus 
meluru ke arah Anak kecil , menarik tangan anak kecil  dan menghempasnya ke kereta yang
terletak ditepi jalan  dan terus memarahi Anak kecil tadi :  " Apa ni ? Siapa awak ? dan
apa ke jadahnya awak  berada disini ? Itu kereta baru , mahal dan susah nak  baiki ? Awak
tau tak ? Kenapa awak buat ini semua ? jerit Executive tersebut. Anak kecil itu tunduk
sedih , sayu dan memohon maaf ;  " Saya meminta maaf Pakcik, Saya tak tahu apa patut 
saya buat , ia merayu . Saya melontar batu kerana tak ada orang yang berhenti disini
apabila saya panggil"

Dengan linangan air mata ia menunjukkan ke satu sudut yang tidak jauh dari situ. "Itu
abang saya , ia jatuh dari kerusi roda dari tebing disebelah dan tak ada orang yang dapat
mengangkatnya kembali. Boleh tak Pakcik menolong saya , ia cedera dan ia terlalu berat
untuk saya. Dengan rasa terharu,Executive muda tersebut melepaskan anak kecil tersebut
dan terus mengangkat abangnya dan meletakkannya kembali ke kerusi roda.  Terima kasih ,
pakcik, Saya doakan pakcik selamat  dunia dan akhirat. Tak dapat digambarkan dengan
perkataan , Executive muda hanya melihat dengan sayu, Anak kecil tersebut  menyorong
abangnya yang cacat dan cedera pulang menuju ke rumahnya. Anak sekecil itu boleh
mendoakannya akan kesejahteraan hidupnya. Executive muda tersebut berjalan perlahan
ke arah  kereta , WAJA kemek teruk tetapi ia membiarkan saja tanpa dibaiki. Ia
mengigatkannya bahawa kita tidak  perlu berkejar-kejar dalam kehidupan ini sehinggakan 
seseorang melontar batu hanya kerana hendakkan perhatian .

PengajaranAllah tidak menjanjikan hidup ini tidak pernah susah,  bersuka-ria tanpa
kesedihan, Panas tanpa hujan tetapi ia memberi kita kekuatan, menenangkan kita semasa
 kesedihan dan menunjukkan jalan yang sebenar-benarnya.  Janganlah kita sombong dengan
kelebihan yang sementara.
Stumble
Delicious
Technorati
Twitter
Digg
Facebook
Yahoo
Feed

Tiada ulasan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

shashinki

ShaShinKi.com - Malaysia's Online Camera Shop!