Khamis, 14 Julai 2011

MIMPI MELIHAT HARI KIAMAT.

AMARAN : Terpulanglah kepada penilaian individu masing masing atas peristiwa mimpi yang di paparkan di sini. Masing masing mempunyai akal fikiran yang cukup dan ilmu pengetahuan yang sempurna. Apa yang kami sajikan ini hanyalah sekadar mengenangkan kembali kisah – kisah mimpi yang benar untuk tatapan para peminatnya yang tersendiri

Tiba tiba seolah olah diriku terjaga dari lamunan. Diriku berada di angkasa raya melihat dunia nyata bumi ini dengan bentuk dan warna seperti yang kita kenali itu. Lahir dari permukaan bumi sebuah kalimat dalam bentuk tulisan rumi yang diriku fahami “KIAMAT”. Diriku dapat merasakangementarnya seluruh perasaan ketakutan dan bimbang menanti perkara yang akan berlaku seterusnya.
Pada masa itu diriku tidak memahami apakah arti sebenar yang dimaksudkan dengan kalimat kiamat. Kiamat bukanlah hari kehancuran total seperti sangkaan
sebahagian kita, tetapi kiamat adalah hari kebangkitan buat kali kedua untuk dihadapkan sekalian manusia di hadapan Allah
Maaliki Yaumiddin, Raja pada hari kiamat untuk menyempurnakan hari hisab.
Dalam sekelip mata memandang daku melihat diriku di samping dua orang yang bertubuh badan besar dan tinggi berwarna hitam gelap, memipin kedua dua belah tanganku ke suatu arah yang tiada tujuan arahnya. Daku dapat mengenali dan melihat diriku dipimpin berjalan bersama dan beriringan dengan dua orang malaikat yang menakutkan, entah dari mana mereka itu yang tiba tiba muncul dan menggenggam kedua belah pergelangan tangan diriku.
MELIHAT PADANG MAHSYAR.
Ketika diriku dipimpin berjalan menuju ke suatu arah yang tidakku ketahui, diriku melihat sedang berada di atas sebuah padang yang putih bersih lapang selapangnya, luas seluasnya. Diriku terdetik kata di dalam hati,” Inikah namanya padang mahsyar” satu tempat yang dikenal melalui al quran sebagai padang tempat dikumpulkan segala manusia yang pernah hidup ketika di dunia dulunya.
Semenjak dari manusia pertama diciptakan sehinggalah manusia terakhir yang telah dimatikan.Dengan berbagai macam cara manusia dihimpunkan jika menurut perkhabaran ghaib dari hadis nabi saw. Ada yang diarak , ada yang dihalau dan dikerasi dan ada yang dibawa seperti diriku terkawal seolah olah mereka khuatir diri ini melarikan diri. Hina dan rendahnya diri terhukum seperti itu sebelum lagi dihisab segala amalan kebaikan dan kejahatan diri selama ini.
Berjalan dan terus berjalan tanpa henti, tiada sedikit pun diriku menoleh ke arah kanan dan ke arah kiri. Pandangan diriku tertumpu ke hadapan melihat dan menanti apa yang akan diperlihatkan di hadapan nun jauh di sana. Mata tidak berkedi
p kedip barang sekali ternanti nanti arah tuju dan ternanti nantikan sesuatu yang akan muncul jauh di hadapan pandangan terakhir di sana.
DIPERLIHATKAN MIZAANUL KUBRA.
Tiba tiba dari kejauhan pandangan diriku itu, daku melihat suatu bayangan yang besar dan menggentarkan perasaan. Seolah olah melihat sebuah bukit atau gunung yang sayup jauh di kaki langit gelap menghijau dan samar samar

sekali. Tetapi warna yang diriku pandang bukanlah warna kehijauan itu bahkan ia adalah seperti warna bergemerlapan kaca yang bersinar sinar bagaikan banguna besar seperti kristal. Melihatkan sahaja kepada sinar gemerlapannya serta besar dan kukuh pada pandangan mata diriku, sudah membuatkan diri tertanya tanya,
“Apa itu..apakah itu”. Tidak semena mena terdengar jawaban dari suatu suara dari arah kiri diriku, ” Itulah mizanul kubra, untuk menimbang segala amal kebaikan dan kejahatan manusia.” Anehnya, dari semula diriku ini dipimpin kedua belah pergelangan tanganku dan digirng menuju ke mizanul kubra, tidak kelihatan walau seorang pun manusia ramai yang dikatakan akan dihimpunkan seluruhnya di sana. Diriku hanya diriku, tiada sesiapa yang lain waktu itu. Mungkin itulah gambaran walhal kiamat atau hari kebangkitan semula belum terjadi. Diriku ditunjukkan keadaan sebenar apa yang akan berlaku pada hari yaumil mahsyar nanti. Ya allah semuga dijauhkan dari azab itu kepada seluruh warga muslimin yang benar benar takut kepadaMu.
Daku dapat menyaksikan dengan jelas, bahawa gambaran mizan itu bagaikan sebuah dacing alat penimbang besar yang akan menimbang segala macam jenis manusia yang beriman. Samada amal kebaikannya atau amal kejahatannya nanti yang akan menunjukkan kedudukan diri diri yang mengadap mahkamah agung tuhan. Sungguh siksanya menantikan giliran dirinya untuk ditimbang. Dengan bilangan manusia seramai itu. Adakah diriku ini nanti akan terselamat dengan selesainya urusan timbang amalku sendiri. Suasana yang amat menggerunkan hati, apabila terpandang sahaja mizan kubra berdebar debar jantung ini. Warnanya yang mengkilat dan mengkilau dan keadaannya yang amat besar benar – benar memukau pandangan yang memandang.
DAKU MELIHAT DIRIKU DITIMBANG.
Selepas daku melihat dari atas sampai ke bawah dari kanan sampai ke kiri bagai sebuah bangunan yang amat besar itu, lalu aku melihat diriku diangkat dan diletakkan ke dalam salah satu piring penimbangnya yang berada di sebelah kiri pada pandanganku. Sungguh aku merasakan ketakutan yang amat sangat menanti kedudukan alat penimbang mizan al kubra itu bergerak. Adakah ke arah kanan amal baik atau ke arah kiri amal yang tidak baik. Adakah amal jahatku lebih banyak dari amal baik diriku. Seperti orang menunggu keputusan yang akan diputuskan oleh hakim samada jatuh hukuman atau dibebaskan.
Nauzubillah, tiba tiba alat penimbang amalan manusia yakni diriku itu memberat ke arah sebelah kiri yang menandakan amalan jahatku lebih banyak dan lebih besar dari kebaikan yang pernahku lakukan semasa hidupku di dunia. Diriku terjatuh ke bawah bersama piring penimbang menandakan aku adalah manusia paling banyak dosa yang tidak terampun, tiada sesiapa pun yang menolongku dan tidak akan ada sesiapa pun yang mampu menolong kecuali aku mendapat syafaat..tetapi di mana syafaat..di mana syafaat. Sedangkan aku tidak mengingat Rasulullah saw dengan melakukan amalan sunnah sunnahnya..
MELIHAT LUBANG PINTU NURAKA, NERAKA JAHANNAM .

Tidak berapa lama kemudian, aku terdengar suatu suara melaung dengan laungan yang keras dan mengejutkan seluruh tubuh darah dan dagingku, ” Tempatmu di dalam nuraka !!!! Di Dalam Nuraka!!!” Aku terpinga pinga dengan suara itu lalu menjerit jerit aku minta diampunkan segala kesalahan dan kesilapan yang telah aku lakukan selama itu. Tiada siapa yang mendengarkannya. Kedua dua orang malaikat itu segera menangkap diriku yang masih berada di dalam piring timbang amalan itu lalu terus dilontarkannya ke suatu arah.
Sewaktu aku melayang diudara menantikan jatuh aku terpandang sebuah lubang gelap seperti gaung dalam yang teramat dalam. Lontaran oleh kedua para malaikat zabaniah itu tepat melepasi dan melorongkan aku jatuh ke dalam lubang gelap yang teramat gelap. Aku masih terjerit jerit dari tadinya meminta tolong dengan sekuat hati, “
Tolongggggg….tolongggggg….tolonggggg….tolong akuuuuu….”sambil kedua belah tanganku terkapai kapai di udara kosong yang gelap sementara menantikan diriku terjatuh di atas sesuatu. Tetapi stelah sekian lama diriku terjatuh aku masih juga terawang awang seperti jatuh dan sememangnya sedang jatuh, tapi tidak juga mencecah tanah. Sungguh terlalu dalam lubang nuraka..terlalu dalam dan menyiksakan. Sehingga akhirnya diriku terjaga dari tidur yang paling menyiksakan di dalam sejarah diriku tidur selama belasan tahun.
Mimpi ini berlaku sewaktu diriku berumur dalam lingkungan 15 hingga 20 tahun yang lalu.

Benar sabda Nabi Muhammad SAW,

jika sekiranya sebiji batu dilontarkan ke dalam lubang nuraka nescaya ia akan jatuh ke dasarnya nanti selepas tujuh puluh tahun kemudiannya.
MEMO= DARI BLOG TEMAN
Stumble
Delicious
Technorati
Twitter
Digg
Facebook
Yahoo
Feed

Tiada ulasan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

shashinki

ShaShinKi.com - Malaysia's Online Camera Shop!